Sivuston tekijä ja palveluiden tarjoaja: Anne Puolakanaho
Sivuston tekijä ja palveluiden tarjoaja: Anne Puolakanaho

Tekijästä

Olen Anne Puolakanaho, Kevytmielen lähettiläs ja hyväksyvän tietoisuuden fasilitaattori, CEO yrityksessäni Kevytmieli.

Ammatilliselta taustaltani olen tietoisuuden tutkija sekä elinikäisen kasvun ja kehityksen asioihin perehtynyt psykologi (PsT, KEHKA-PsL).

Lukuisat koulutukset ja omakohtaiset kokemukset tietoisuuden merkityksestä ovat ohjanneet minua kehittämään työkaluja ja menetelmiä, jotka edistävät laaja-alaisesti hyvinvointia ja lievittävät pahoinvointia kuten uupumusta, stressiä, ahdistusta ja masennusta, unettomuutta sekä fyysisiäkin vaivoja.

Viime vuosikymmeninä olen luonut ja tutkinut HOT-, Mindfulness- ja Soulfulness-pohjaisia ohjelmia, jotka tukevat sisäistä kasvua, luovien potentiaalien käyttöönottoa ja uudistumista. Tästä on hyötyä monella tavalla myös työmaailmassa.

Nyt sovellan oppimaani Kevytmielen palveluissa: asiakastyössä psykologina ja terapeuttisen työn tekijänä, kouluttajana toimiessani ja verkkotuotteiden luojana.


Koulutus ja taidot

  • Psykologian tohtori (PsT, 2007, JYU)
  • Kehityksen ja kasvatuksen erikoispsykologi ( KEHKA-PsL, 2001, JYU).
  • Psykologian maisteri (PsM, 1996, JYU).
  • Sairaanhoitajan tutkinto (20.12.1985, Lapin Sairaanhoito-oppilaitos)
  • Psykologian alan toiminimiyrittäjä (Aprica /Kevytmieli, 2007-)
  • Tietoisuustaitoihin (mindfulness) pohjautuvien ohjelmien suunnittelija, ohjaaja ja tutkija (alkaen 2013, JYU)
  • Hyväksymis- ja omistautumisterapeuttisten (HOT-) menetelmien asiantuntija ja tutkija (alkaen 2013, JYU)
  • Soulfulness-menetelmien kehittäjä (alkaen 2022 )
  • Työnohjaajapätevyys: Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen (VAVU)- koulutus 2003, JKLMLK)
  • Yhteisöhoidon 2-vuotinen koulutusohjelma (2002, Yhteisöakatemia)
  • Harrastuksia, joiden oppeja sovellan töissäni: TRE, Jooga, ChiQung, Tantrinen työskentely

Palautetta työstäni psykologina

Mie menin Annen juttusille ensimmäisen kerran loppuvuodesta 2022. Olin todella hakoteillä, ja vailla vertaistukea sekä ymmärrystä itsestäni.

Vähän liiankin pohjalla piti käydä, mutta onneksi sen ekan juttutuokion jälkeen tuntuikin siltä, että pystyin olemaan todella auki. 
Mitä useammin pääsin jutustelemaan, sitä helpommalta tuntui puhua täysin sydämestä.

 Pystyin luottamaan, että nyt on turvallinen tila. Nyt on rauha. Nyt on hyväksyntä.

Anne on aina täysin läsnä siinä hetkessä, ja antaa minulle tilan olla minä. Hänen kanssa on ollut todella hyviä keloja, ja olen saanut todella hyviä oivalluksia sekä purettua vuosikymmenten taakkaa. Just sopivasti löylyä ja haastamista, mutta lempeän otteen kautta.

Yksi parhaista päätöksistä koskaan oli tulla Annen juttusille, ja saan kiittää universumia, että tiemme kohtasivat.

Mies, 26 vuotta, muusikko

Hyväksyvä tietoisuus ja hyvinvointi

Ajattelen, että hyväksyvä tietoisuus - tai sen puute - muodostaa perustan, jonka pohjalta koemme ihmisyyttä ja elämää.

Hyvinvointia tuo kyky hyväksyvästi, tietoisesti ja avoimuudella kohdata haasteita itsessä ja toisissa.  

Hyvinvointia vahvistaa oman autenttisen itsen viitoittaman tien kulkeminen askel askeleelta. Hyväksyvä, laajeneva tietoisuus puolestaan uudistaa itseä mikä näkyy keventyneitä ajatus-, tunne- ja kehokokemuksina. 

Tietoisuuden esteet "blokit" mielessämme tuovat elämään kivun ja varjot. Blokit estävät myös yksilöllisten potentiaalimme laaja-alaista toteuttamista. Onneksi näitä esteitä voi hälventää ja poistaa!

Kevytmieltä voi lähestyä monenlaisten menetelmien kautta, esimerkiksi keskustellen, lukien, kirjoittaen, itsenäisen sisäisen työskentelyn avulla, osallistumalla live- tai verkkokoulutuksiin,  hiljentymällä, tekemällä mindfulness-, soulfulness-, HOT-harjoituksia.

Näiden kautta saatavat kokemukset voivat muuttaa omaa kokemusta, suhtautumista itseen, toisiin ja elämän haasteisiin merkittävästi - kuten tutkimuksetkin osoittavat. Katso alla!


Ajattelen, että hyväksyvä tietoisuus - tai sen puute - muodostaa perustan, jonka pohjalta koemme ihmisyyttä ja elämää.
Tutkimukset osoittavat, että hyväksyntään ja tietoisuustaitoihin sekä oman käyttäytymisen muuntamiseen tähtäävät lyhyetkin harjoitukset ja ohjelmat

* lievittävät erilaisia psykologisia ja fyysisiäkin oireita samalla kun lisäävät laajalti hyvinvointia,
* vahvistavat yhteyttä omaan autenttiseen ydinolemukseen ja
* lisäävät iloa ja eloa - luovat kevytmieltä! 

Julkaisuja suomeksi

Puolakanaho, A ym., (2023). Nuorten Kompassi -hyvinvointiohjelma: Opas nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille. NMI. https://koju.nmi.fi/tuote/nuorten_kompassi/

Puolakanaho, A., & Nuorten Kompassi –tutkimustiimi (2020). Nuorten Kompassi – esittelyvideo nuorille (https://youtu.be/hhQmaomTi6w) ja nuorten kanssa työskenteleville ammattilaisille (https://youtu.be/Ew5s-IzNUxM)

Puolakanaho, A. & Nuorten Kompassi –tutkimustiimi (2018-2021). Digitaalisen Nuorten Kompassi –hyvinvointiohjelman suunnittelu (https://nuortenkompassi.fi)

Puolakanaho, A., ym. (2019). HOT-pohjaiset verkko- ja mobiili-interventiot nuoren koulutyön tukena. Psykologia, 54, 23-45.

Tiedejulkaisuja

Puolakanaho, A., ym., (2023). Temperament and symptoms of stress and depression among adolescents: The mediating role of psychological flexibility. Journal of Affective Disorders Reports, 100493.

Puolakanaho, ym.,(2020). A psychological flexibility -based intervention for burnout: A randomized controlled trial. Journal of Contextual Behavioral Science, 15, 52-67. DOI: 10.1016/j.jcbs.2019.11.007

Puolakanaho, A., ym., (2019). Reducing Stress and Enhancing Academic Buoyancy among Adolescents Using a Brief Web-based Program Based on Acceptance and Commitment Therapy: A Randomized Controlled Trial. Journal of Youth and Adolescence, 48 (2), 287-305. DOI:10.1007/s10964-018-0973-8

Puolakanaho, A., ym. (2018). Burnout-related ill-being at work: Associations between mindfulness and acceptance skills, worksite factors, and experienced well-being in life. Journal of Contextual Behavioral Science. 10, 92-102. DOI:10.1016/j.jcbs.2018.09.003

Puolakanaho, A., ym. (2007). Very early phonological and language skills: estimating individual risk of reading disability. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(9), 923-931. DOI:10.1111/j.1469-7610.2007.01763.x

Puolakanaho, A., ym.,(2003). Assessment of Three-and-a-Half-Year-Old Children´s Emerging Phonological Awareness in a Computer Animation Context. Journal of Learning Disabilities. 5, 416-423.


MUUPU: Mindfulness- ja HOT-ohjelmien vaikutuksia työuupuneiden hyvinvointiin

Nuorten Kompassi -ohjelman vaikutuksia nuorten hyvinvointiin

Uutiskirjeen tilaus

Ps. Lähetän kirjeen 2-3 kertaa kuussa. Tiedän että aikasi on kallista, joten kerron vain olennaisen!

Lue Kevytmielen

 uutiset

 ensimmäisten joukossa!