Ainutlaatuinen alusta asti

01.03.2024

Olemme sekä samanlaisia että ainutlaatuisia alusta alkaen!

Monet tietoisuutta tutkivat tieteen tekijät ja kokemuksellisia esoteerisia teitä kulkevat ihmiset jakavat samankaltaisen näkemyksen siitä, että ihmisyyden ydinolemus on yhteinen. Olemus saa kuitenkin erilaisia ilmenemismuotoja riippuen "värähtelytasosta", jolla havaintoja tehdään. 

Ihmisenä olemme kuitenkin erilaisia – ainutlaatuisia alusta alkaen. Vähän niin kuin eri väreillä maalattuja ja eri asioita esittäviä tauluja. Ihmiselämän haaste on ottaa oma väripaletti mahdollisimman täysimittaiseen käyttöön.

Millä tavalla ihmisen ainutlaatuisuus näkyy jo syntymästä lähtien?

Ihmisen ainutlaatuisuus alkaa näkyä jo syntymästä lähtien useilla eri tasoilla, kuten biologisissa piirteissä, temperamentissa, ja varhaisissa vuorovaikutustavoissa. Vaikka kaikki vauvat jakavat tiettyjä universaaleja piirteitä ja kehityksen vaiheita, jokainen lapsi on yksilöllinen ja tuo maailmaan oman ainutlaatuisen yhdistelmänsä ominaisuuksia ja potentiaalia. Tässä on joitakin tapoja, joilla lapsen ainutlaatuisuus ilmenee syntymästä lähtien:

  1. Geneettinen ainutlaatuisuus: Jokainen lapsi perii ainutlaatuisen yhdistelmän geenejä vanhemmiltaan, mikä vaikuttaa hänen fyysisiin piirteisiinsä, kuten silmien väriin, hiusten väriin ja esimerkiksi terveyteen liittyviin tekijöihin.
  2. Temperamentti: Lapsen temperamentti, eli hänen synnynnäinen tapansa reagoida ympäristöön ja sisäisiin tuntemuksiin, alkaa näkyä jo varhain. Jotkut vauvat voivat olla luonnostaan rauhallisia ja sopeutuvaisia, kun taas toiset voivat olla aktiivisempia tai herkempiä ympäristön muutoksille.
  3. Vuorovaikutus ja sosiaalinen reagointi: Vaikka vastasyntyneet eivät vielä pysty kommunikoimaan sanoilla, he ilmaisevat itseään itkuilla, ilmeillä ja eleillä. Lapsen ainutlaatuinen tapa reagoida vanhempiensa ääniin, kosketukseen ja kasvojen ilmeisiin alkaa muodostaa perustan sosiaaliselle vuorovaikutukselle.
  4. Oppimistyyli: Jo varhaisesta iästä alkaen lapset osoittavat yksilöllisiä eroja siinä, miten he oppivat ja tutkivat maailmaa. Jotkut lapset voivat olla visuaalisempia oppijoita, kun taas toiset oppivat paremmin kuuntelemalla tai toiminnan kautta.
  5. Kiinnostuksen kohteet ja mieltymykset: Lapset alkavat osoittaa mieltymyksiä tiettyihin leluihin, aktiviteetteihin ja jopa ruokiin jo varhain. Nämä mieltymykset heijastavat lapsen ainutlaatuista persoonallisuutta ja kiinnostuksen kohteita.
  6. Kehityksen tahti: Vaikka lasten kehityksessä on yleisiä vaiheita ja virstanpylväitä, jokainen lapsi saavuttaa ne omassa tahdissaan. Eroja voi ilmetä esimerkiksi motorisissa taidoissa, puheen kehityksessä ja sosiaalisissa taidoissa.
  7. Tietoisuuden taso: Nykyteknologia tuo jokaisen saataville eläviä esimerkkejä lapsista, joilla on poikkeavaa lahjakkuutta jollakin osa-alueella tai siinä miten he varhain tiedostavat itseä ja maailmaa.
  8. Lapsen ainutlaatuisuuden tunnistaminen ja arvostaminen syntymästä lähtien on tärkeää, sillä se auttaa tukemaan hänen yksilöllisten potentiaaliensa toteuttamista. Kasvattajien ja opettajien kannustus ja ymmärrys ovat avainasemassa lapsen ainutlaatuisen potentiaalin tukemisessa ja kehittämisessä.